Inhoud workshop
Hoe zorg je ervoor dat je onderzoek onder de aandacht komt van een niet-wetenschappelijk publiek, journalisten en andere opiniemakers? Hoe zet je de verschillende media in om je boodschap onder de aandacht te brengen? In deze workshop leer je hoe de verschillende media werken en hoe je ze inzet voor jouw doeleinden. Basis hiervoor is een mediastrategie die je gaat opstellen voor jouw onderzoek. In kleine groepjes oefen je vervolgens met het pitchen van je verhaal.
Voor wie?
PhD’s, junior- en senior-onderzoekers binnen academische en commerciële omgeving
Leerresultaten
Na afloop van de workshop
- Weet je welke social media je moet inzetten om je doelgroep te bereiken.
- Heb je een persoonlijke mediastrategie opgesteld.
Cursusleiders
Michiel Hulshof is een van de oprichters van Tertium, een bureau dat zich toelegt op maatschappelijke valorisatie van wetenschappelijk onderzoek. Hij is een van de drijvende krachten achter De Oplossers, een groep van meer dan 500 wetenschappers uit verschillende vakgebieden die oplossingen bedenkt voor complexe maatschappelijke vraagstukken. Daarnaast schrijft hij voor Vrij Nederland en de Volkskrant over maatschappelijke impact van wetenschappelijke ontwikkelingen.
Frans van Dam is oprichter van ScienceCom consultancy en docent Wetenschapscommunicatie aan de Universiteit van Utrecht. Hij heeft veel ervaring in de wetenschapscommunicatie, zowel in universitair onderwijs als het trainen van presentatie- en schrijfvaardigheden. Hij is eerste auteur van het boek ‘Wetenschapscommunicatie, een kennisbasis’ (2014) en coauteur van ‘Ingrediënten van geloofwaardigheid – goed eten onder de loep’ (2012). Hij was lobbyist/beleidsadviseur biotechnologie bij de Consumentenbond en hoofd communicatie van het Centre for Society and Life Sciences.
De volgende workshop ‘Hoe zet ik (social) media in om een breder publiek te bereiken?' vindt plaats op donderdag 30 november.